Kurumsal kimlik çalışmaları neden bu kadar önemli? Özellikle günümüzde… Bir işletmenin var oluş amacı nedir? Tarihin hiçbir döneminde olmadığı kadar neden günümüzde reklamları bu kadar sık görür olduk?
Tüm bu soruları sıralamamızın bir amacı var tabi ki… Reklamların ve kurumsal kimliğin önemini vurgulamak. Reklamın ana unsuru yani malzemesi de markadır.
Kurumsal kimlik çalışmaları ve marka oluşturma konusuna geçmeden önce, şirketler hakkında biraz bilgi verelim. Böylece konu daha iyi anlaşılacaktır.
Şirketlerde Tıpkı Yaşayan Canlılar Gibidir
Evet! Aynen öyledir! Şirketi büyük bir beden ya da canlı olarak düşünün. Şirket içinde bulunan çalışanlar da bu bedenin birer parçasıdırlar. Bedeni sürekli olarak hayatta tutmaya çalışırlar.
Nasıl ki insan vücudunda birçok hücre var ve bu hücrelerin her birisinin ayrı görevi vardır, şirketlerde içinde aynısı geçerlidir. Her gün vücudumuzda binlerce hücre ölür ve yerine daha iyileri ve yenileri ortaya çıkar.
Biraz acımasız olarak görünse de şirketlerde de işten ayrılan ve yerine yeni gelen personeli, bu hücrelere benzetebiliriz.
Reklamlar Neden Bu Kadar Etkili?
Tarihin en büyük canavarlarından birisi olan Hitlerin yardımcısı ve propaganda bakanı Joseph Goebbels: “Bir şeyi yeterince tekrar ederseniz, artık o şey insan zihnine yerleşir” demiş.
Fark ettiniz mi? Günümüzde nereye baksak, bir firmanın reklamını görüyoruz. Öyle ki sosyal medya hesaplarımızda bile ilgi alanlarımıza göre bizleri reklam bombardımanına tutuyorlar.
Peki ama bizim nelerle ilgilendiğimizi nereden biliyorlar?
Siz zaten baştan tüm bilgilerinizi sosyal medya platformlarına ve arama motorlarına gönüllü olarak veriyorsunuz. Hani şu çerez politikaları denilen olay var ya? İşte o!
Siz internete her girdiğinizde bu çerezler, tüm gezdiğiniz siteleri ve tıkladığınız her öğeyi kaydediyor. Bu bilgiler devasa bir bilgi havuzuna aktarılıyor. Yeni bir siteye girdiğinizde dünyanın en güçlü algoritmaları sayesinde, sizlerin ne alacağınızı ya da internetteki bir sonraki hamlenizi tahmin edebiliyorlar.
Ne kadar korkunç değil mi?
Sürekli olarak reklam bombardımanına tutulmamızın nedeni ise reklama konu olan ürünü satın aldırmak. Goebbels’in söylediği sözü aynen uyguluyorlar. Çünkü bir bilgiyi ne kadar tekrar ederseniz, o bilgi sizde kalıcı hale geliyor. Yani bilinçaltınıza aktarılıyor.
Fark ettiniz mi? Sürekli karşınıza çıkan ama izleyip de önemsemediğiniz reklamdaki ürünü, bir sonraki gün gidip marketten alıyorsunuz? İşte bunu yapmanızı beyninize emreden, bilinçaltınızdır. Çünkü bilinçaltı bir olayın ya da bir nesnenin doğru olup olmadığını sorgulamaz. Doğrudan yapmanızı ya da satın almanızı emreder. Siz de doğal olarak aslında satın almadığınız ürünü satın alır ve yapmak istemediğiniz bir şeyi yaparsınız.
İşte günümüzde aynı reklamları sürekli olarak izlememizin nedeni bu.
Logonun Dayanılmaz Cazibesi
Kurumsal kimlik çalışmaları konusunda belki de en önemli unsur logolar. Çünkü firmayı ilk olarak logoda tanıyorsunuz. Hatta firmanın ismini unutsanız bile, logosunu gördüğünüz anda ismi hemen aklınıza geliyor.
Bu yüzden tasarımcılar kurumsal kimlik çalışmalarında logo tasarımına önem veriyorlar. Hatta günümüzde birçok büyük firma da bu gücün farkında.
Mesela Nike firmasını ele alalım. Firmanın ismini unuttunuz diyelim. Ancak logosunu gördüğünüz anda hemen firmanın ismi de aklınıza geliyor. Firmanın logosu da öyle aman aman bir şey değil biliyorsunuz. Hani şu biz de çentik olarak bilinen, yabancılarda ise Correct denilen simge var ya, işte o!
Etkili bir logo, az görsel ve yazıyla çok şey anlatıyor. Mesela Ziraat bankasının logosunu ele alalım. Ne vardı bu logoda? Z ve B harflerinin yan yana gelmiş hali ve üzerlerinde ise T ve C harflerinin yan yana gelmiş hali. Ancak bu harfleri öyle bir birleştirmişler ki, bakınca başak simgesini görüyorsunuz. Ziraat, başak ve banka! Gördünüz mü? Bir logo ne kadar çok şeyi çağrıştırıyor.
Artık Herkes Marka Oluşturma Peşinde
Marka oluşturma neden bu kadar önemli biliyor musunuz? Küçük bir örnek verelim yaşantımızdan. Örneği verdiğimiz de: “Aaaa gerçekten de öyleymiş” diyeceksiniz.
Mesela hepimizin kullandığı deterjan olan OMO markasını ele alalım. Gerçi günümüzde birçok marka çıktı ama olsun. Bir dönem herkes, farklı bir deterjan markası olsa bile hepsini OMO olarak adlandırıyordu. Farkında mısınız toplum tarafından marka ismi öyle benimsenmiş ki, herkes farklı bir isimde deterjan markası olsa bile, deterjan satın almak istediğinde o isimle istiyor.
Hatta birçok kişi OMO ismini firma ismi sanıyordu. Peki ya bu markanın arkasında hangi şirket vardı? Diye sorsak, emin olun birçok kişi bilemez. Bu marka Unilever adı verilen bir Amerikan şirketine aittir. Hatta; Güney Afrika, Hindistan ve İrlanda gibi ülkelerde Sun adı ile satılmaktadır.
Ne kadar ilginç değil mi?
Sanırız bu yazdıklarımızdan, neden herkesin marka peşinde olduğunu anlamışsınızdır. Çünkü marka ismi ve imajı o kadar önemli ki, firmanın isminin önüne bile geçebiliyor.
İnternette Marka Yaratmak
Dijital mecrada var olmanın en önemli iki kriteri var. Daha önce yapılmamış olanı yapmak ve istikrar!
İnternette marka yaratmak hiç olmadığı kadar önemli. Çünkü dünya nüfusunun büyük bir bölümü artık internette dolaşıyor. Afrika ve Avusturalya’da hala var olan ilkel kabileleri saymazsak 🙂
İnternet dünyasında marka yaratma işi de tabi ki bize ait! KRY firması olarak bu da işimizin bir parçası.
Alt Marka Oluşturma
Peki ya alt marka oluşturma? Ne demek alt marka oluşturma? Tabi ki bu konuyu da bir örnek ile açıklayalım. Şimdi Omo diye bir markamız var. Bu markanın bir de yumuşatıcısını ürettiğimizi düşünelim. İşte bu yumuşatıcı, ana markanın alt markası oluyor.
Aynı şekilde Halley çikolata markasının mini olan versiyonu da alt markadır. Bu şekilde örnekleri çoğaltmak mümkündür.
Alt marka oluşturmanın asıl amacı, ana markayı beslemek ve kalıcılığını garanti altına almaktır.
Marka Oluşturma İçin Gerekli Aşamalar
Baştan söyleyelim. Profesyonel ve yılların deneyimine sahip bir firma ile kesinlikle anlaşmanız gerekiyor.
Geriye kalan marka oluşturmak için gerekli aşamalar ise aşağıda sıralandı:
- Şirket ayrıdır, marka ayrıdır. Bu önemli kuralı hiçbir zaman unutmayın.
- Marka oluştururken kesinlikle daralma kuralını uygulamalısınız. Yani sektör o kadar geniştir ki, seçeneklerinizi daraltmanız gerekir. Böylece marka oluşumuna odaklanabilirsiniz.
- Tanıtım önemlidir. Etkili bir markanız var ama kimsenin haberi yok. Olmaz değil mi?
- Reklam başta da belirttiğimiz gibi tanıtmanın en etkili yöntemlerindendir. Büyük şirketlerin dünya kadar para harcayıp sürekli olarak reklam filmleri çektirmeleri bu yüzdendir.
- Hayat dediğimiz şey, kelimelerden ibarettir. Marka da öyle… Kelimelerin gücünü mutlaka kullanın. Mesela Hyundai markasının bir sloganı vardır: “Hayallerin gücü!”
- Markanız belli bir kategoriye bağlı olmalıdır. Bizce kategori konusunu ciddiye alın.
- Kısa ve öz isim olmalı. Yani markanıza akılda kalıcı isim vermelisiniz. Mesela Selpak gibi… Bugün bir markete gittiğimizde kağıt mendil yerine Selpak istiyoruz.
- Bir markanın ismini kesinlikle ürettiğiniz diğer ürünlerde kullanmayın. Bu duruma biz marka erozyonu adı veriyoruz.
- Veee en önemlisi markanın amblemi ve logosu. Tıpkı şirketlerde olduğu gibi markanın logosu da akılda kalıcı bir yapıda olmalı.
Ayrıca kurumsal şirketlerin artık olmazsa olmazı ip telefon santrali kullanmak için 10 neden başlığımıza göz atmanızı öneririz.
Kurumsal Kimlik ve Marka İlişkisi
Marka adı birçok şirkette, kurumsal kimliğin önüne geçer. Tam tersinin olduğu durumlar da vardır elbette. Mesela araba üretin firmaların ismini ve ürettikleri markaları herkes bilir. Volkswagen firmasını tüm dünya bu isimle bilir, Passat marka ismi ile değil.
Tam tersi durumda ise Sarelle marka ismini herkes bilir. Ama birçok kimse bu markanın arkasında şirketin ismini bilmez.
Kurumsal kimlik ve marka arasında organik bir bağ vardır. Kurumsal şirket olmazsa, marka da olmaz. Tam tersi de doğrudur.
Marka Oluşturma Maliyeti Ne Kadar?
Bu soruya net cevap vermek mümkün değildir. Çünkü marka oluşturma ile iş bitmiyor. Markanın geliştirilmesi ve sürekli hale getirilmesi için durmadan çalışmak gerekiyor. Yani markayı sürekli beslemelisiniz. Bu yüzden marka oluşturma maliyeti yapılan çalışmaların büyüklüğü ya da küçüklüğüne göre farklılık gösterebiliyor.
Kurumsal kimlik oluşturma ve marka meydana getirme işlemlerinizin hepsini emin ellere bırakın. Gelin bir çayımızı için ve etraflıca ne yapacağımıza karar verelim.